Nijmegen krijgt geen verkeersborden van bamboe
Partij voor de Dieren vindt dat milieuvriendelijker bamboe verkeersborden bij Green Capital passen
NIJMEGEN - Nijmegen krijgt voorlopig geen verkeersborden of geluidsschermen van bamboe. Het college van burgemeester en wethouders ziet niets in het voorstel van de Partij voor de Dieren om in Nijmegen een proef te houden, zo laat zij weten in een brief.
Bron: Stephen Friedrichs / De Gelderlander
Partij voor de Dieren-raadslid Eline Lauret pleitte dit voorjaar voor een dergelijke proef, in navolging van steden als Den Bosch, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
,,We zijn er erg enthousiast over en wij
zouden ze ook graag zien in Nijmegen”, stelde Lauret eerder. ,,Het past
bij een stad die de titel ‘Green Capital’ heeft gedragen.”
Volgens
het raadslid zijn verkeersborden en geluidsschermen van bamboe beter
voor het milieu, robuuster en gaan ze langer mee dan de traditionele
aluminium modellen. Daarom stelde zij schriftelijke vragen aan het
stadsbestuur.
Het college deelt die mening niet, zo blijkt nu:
‘Ze zijn meer dan 100 procent duurder, zwaarder, het is onduidelijk hoe
lang ze meegaan en of ze voldoende vandalismebestendig zijn.’
Hoge transportkosten
Daarnaast,
zo constateert het college, komt de bamboe helemaal uit Azië, wat de
transport duurder en milieuonvriendelijker maakt. Tot slot zijn de
huidige aluminiumborden ook al vrijwel volledig recyclebaar.
Toch
houdt Nijmegen de deur op een kier voor bamboe, als het gaat om
geluidsschermen: ‘We zijn bereid om de pilots buiten Nijmegen te volgen
en indien daar positieve resultaten uitkomen zijn we ook bereid om te
onderzoeken of het toepassen van dit soort geluidsschermen in Nijmegen
aanvaardbaar en mogelijk zijn’.
Gerelateerd nieuws
‘De walibi plast gewoon op een bak bij ons in huis’
PREMIUM Archieffoto van Bert Roelofs (links) aan het werk met zijn dieren. © Jan Rikken ...
Lees verderWethouder: 'Vereniging woonfunctie en bedrijvigheid Oostkanaaldijk wellicht mogelijk'
NIJMEGEN, 4 september 2019 – Een vereniging van woonfunctie en bedrijvigheid aan de Oostkanaaldijk in Nijmegen zou tot op...
Lees verder