Dieren­noodhulp in Nijmegen een luxe?


Art. 39 vragen over func­ti­o­neren DAN, bereik­baarheid dieren­artsen en hoge bel- en spoed­con­sult­ta­rieven

Indiendatum: 11 sep. 2020

Indiener: Eline Lauret

Geacht College,

De Dierenambulance Nijmegen e.o. (DAN) voert namens de gemeente de wettelijke taak uit zwerfdieren en gewonde dieren op te halen, onder te brengen en de noodhulp en zorg te bieden die zij nodig hebben. De DAN ontvangt financiële middelen van de gemeente om deze taken uit te voeren.

Sinds inmiddels ruim 2 jaar kan de Stichting Dierenambulance Nijmegen e.o. (DAN) de dienstverlening inzake het vervoer van gewonde dieren en zwerfdieren niet meer garanderen door, volgens de voorzitter van de DAN, een gebrek aan vrijwilligers[1].

De situatie lijkt inmiddels alleen maar erger geworden: niet alleen wordt de telefoon ’s avonds en in het weekend nauwelijks nog beantwoord, zelfs overdag op doordeweekse dagen is de bereikbaarheid soms slecht. ’s Avonds en in het weekend staat bijna standaard een antwoordapparaat aan, wordt er niet gereden en moeten inwoners van Nijmegen zelf maar zien hoe ze de juiste hulp voor een dier kunnen bewerkstelligen. Krijgt een inwoner de centrale wel aan de lijn, dan kan het gebeuren dat de centralist foutief antwoordt dat Nijmegen-noord niet tot het werkgebied van de DAN behoort.

Een goede dierennoodhulp wordt extra bemoeilijkt doordat de Nijmeegse dierenartsen sinds 1 mei 2020 geen nacht- en zondagsdiensten meer draaien. Dat betekent dat inwoners van Nijmegen tussen 22:00 uur en 9:00 uur en op zondagen zich moeten wenden tot het Evidensia Dierenziekenhuis te Arnhem, dat bereikbaar is onder een noodnummer 0900-112-0123. Dat noodnummer kost € 0,80 per minuut met een maximum van € 40.

In de praktijk ziet dit er zo uit:

Om 22:30 uur vindt een fietser een aangereden, bloedende kat in Dukenburg. De fietser belt de dierenambulance en krijgt een antwoordapparaat. Vervolgens zoekt de fietser het nummer van een dierenarts. Ook daar krijgt de fietser een antwoordapparaat en wordt doorverwezen naar het Evidensia dierenziekenhuis. Omdat de fietser geen pen en papier bij de hand heeft, moet de fietser Evidensia opzoeken en naar Evidensia bellen. Het is druk die avond, dus de fietser staat bij Evidensia in de wacht en wordt eruit gegooid, omdat zijn beltegoed door het hoge beltarief heel snel is opgeraakt. De fietser moet naar een huis in de buurt lopen of een toevallige voorbijganger bereid zien te krijgen om te helpen. Ondertussen tikt kostbare tijd voor de gewonde kat weg. Opnieuw wordt contact gelegd met Evidensia, en na weer een tijd in de wacht te hebben gestaan, volgt een gesprek. Evidensia wil de kat wel zien en behandelen, maar de fietser moet zelf de kat brengen. De fietser heeft echter geen eigen auto. Misschien heeft de fietser een deelauto-abonnement, maar de kat kan niet alleen worden gelaten en de voorbijganger waarvan de mobiel werd geleend moet zo weer verder. De fietser moet dus iemand bereid zien te krijgen de kat te vervoeren en is nog ettelijke telefoontjes verder, voordat dit lukt. Vervolgens haalt een vriend met een auto (of een dure taxi) vanuit de Benedenstad de kat op (25 minuten), moet Evidensia voor de derde keer worden gebeld om de aankomsttijd door te geven, en moet de kat vanuit Dukenburg naar Evidensia worden gebracht. Dat is weer een half uur rijden, mits er geen opstoppingen of wegomleggingen zijn. Ter plekke blijkt de kat niet meer te redden door inmiddels te groot bloedverlies. De dierenarts adviseert euthanasie, om het dier zo snel mogelijk uit zijn lijden te verlossen. Met een beetje pech moet de fietser afrekenen, want de eigenaar is niet te achterhalen (de kat was niet gechipt): € 155 voor het spoedconsult (nachttarief) en daarbovenop de kosten van euthanasie.

Als de kat snellere noodhulp had kunnen krijgen van de dierenambulance of van een dierenarts in Nijmegen, had de kat wellicht gered kunnen worden.

Hoeveel mensen hebben de bereidheid en nemen de tijd om dit zo te doen? Voor een gezelschapsdier als een kat of hond doen ze dit misschien nog wel, voor kleinere dieren of wilde dieren wordt dit vaak al een stuk lastiger. Dit brengt het dierenwelzijn van dieren in nood ernstig in gevaar. En het levert de goedwillende beller met een hart voor dieren een enorme frustratie op.

Voor diereigenaren die een kleine beurs hebben en tot voor kort de belangrijkste dierenartszorg konden betalen, wordt het hierdoor ’s nachts en op zondagen ook heel lastig de juiste hulp voor hun dieren te krijgen. Uit angst voor de enorm gestegen kosten van een spoedconsult kan het zijn dat sommige eigenaren wachten tot de volgende dag of tot na het weekend. Vervolgens kan het in sommige gevallen te laat zijn, met alle verdriet dat daaruit voortvloeit. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het dierenwelzijnsbeleid in Nijmegen?

Deze situatie geeft de Partij voor de Dieren aanleiding tot de volgende vragen:

  1. Wat vindt het College van de huidige situatie rond dierennoodhulp in Nijmegen?
  2. Is het College het met ons eens dat dierennoodhulp en dierenvervoer op een professionele wijze behoren te worden uitgevoerd en dat de dierennoodhulp c.q. het dierenvervoer aan bepaalde eisen moet voldoen, om dierenwelzijn zoveel mogelijk te kunnen garanderen en ongelukken voor mens en dier te voorkomen?
    Zo nee, waarom niet?
  3. Is het College het met ons eens dat het derhalve onwenselijk is dat de dierennoodhulp c.q. het dierenvervoer in Nijmegen buiten kantoortijden en soms ook binnen kantoortijden veelal afhankelijk is geworden van goedwillend publiek?
    Zo nee, waarom niet?
    Zo ja, wat gaat het College hieraan doen?
  4. Is het College op de hoogte van het feit dat de DAN lid is van de Federatie Dierenambulances Nederland (FDN) en dat de FDN een 24-uurs bereik- en inzetbaarheid van haar leden eist?
  5. Klopt het dat de wethouder nog steeds in gesprek is met het bestuur van de DAN?
    Zo ja, wat vindt het College van de huidige situatie bij de DAN en welke afspraken zijn tot nu toe gemaakt?
    Zo nee, hoe wordt dan vinger aan de pols gehouden?
  6. Is het College het met ons eens dat de dienstverlening door de DAN de afgelopen 2 jaren alleen maar verder verslechterd is?
    Zo nee, waarom niet?
    Zo ja, wat gaat het College hieraan doen?
  7. Is het College het met ons eens, dat het geven van subsidie de situatie tot nu toe kennelijk niet heeft verbeterd en dat er meer nodig is om van de DAN weer een serieuze dierenambulance te maken?
    Zo nee, waarom niet?
    Zo ja, is het College bereid:
    1. Zelf te onderzoeken wat de echte oorzaken zijn van het nu al ruim 2 jaar onvoldoende functioneren van de dierenambulance? Zo nee, waarom niet?
    2. Het subsidiebedrag en/of de subsidievoorwaarden aan te passen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe?
    3. Bij de DAN aan te dringen op bijvoorbeeld samenwerking met andere dierenambulances zoals die in Velp? Zo nee, waarom niet?
  8. Heeft het College nog andere middelen dan subsidie om de DAN bij te staan en/of bij te sturen in geval van bestuurlijk-organisatorische problemen en/of de uitvoering van de wettelijke taken?
    Zo ja, welke zijn dat en zet het College deze ook in? Indien die er zijn, maar niet worden ingezet, waarom niet?
  9. Is het College het met ons eens dat het onwenselijk is dat:
    1. Er gedurende 11 uur per dag en gedurende zondagen geen dierennoodhulp meer wordt verleend door dierenartsen in Nijmegen?
      Zo nee, waarom niet?
      Zo ja, wat gaat het College hieraan doen?
    2. Er na 22:00 uur en op zondagen een erg hoog beltarief wordt berekend aan mensen die bellen voor dieren in nood?
      Zo nee, waarom niet?
      Zo ja, wat gaat het College hieraan doen?
    3. Dieren na 22:00 uur en op zondagen helemaal naar een duur dierenziekenhuis in Arnhem moeten worden getransporteerd voor noodhulp?
      Zo nee, waarom niet?
      Zo ja, wat gaat het College hieraan doen?
  10. Heeft het College contact c.q. afstemming gehad met de dierenartsenkring in Nijmegen over de huidige situatie inzake dierennoodhulp (functioneren dierenambulance enerzijds en bereikbaarheid dierenartsen in nacht / weekend evenals sterk verhoogde bel- en spoedconsulttarieven anderzijds)?
    Zo nee, waarom niet?
    Zo ja, wat is uit dit contact/ deze afstemming gekomen?

De fractie van de Partij voor de Dieren ziet met belangstelling de antwoorden tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Eline Lauret
Raadslid Partij voor de Dieren Nijmegen


[1]https://www.gelderlander.nl/nijmegen/dierenambulance-nijmegen-moet-dieren-in-nood-aan-lot-overlaten

Indiendatum: 11 sep. 2020
Antwoorddatum: 27 okt. 2020

Geachte mevrouw Lauret,

U stelt op grond van artikel 39 van het Reglement van Orde tien vragen over dierennoodhulp in Nijmegen en de uitvoering van de wettelijke taken door de Dierenambulance Nijmegen (DAN). In deze brief beantwoorden wij uw vragen.

  1. Wat vindt het College van de huidige situatie rond dierennoodhulp in Nijmegen?

    We hebben uw raad in de afgelopen periode geïnformeerd over de problemen rond de bezetting bij de Dierenambulance Nijmegen (DAN) en de wijze waarop het bestuur en de directie van de DAN, met ondersteuning van de gemeente Nijmegen, hieraan werkt.

    De organisatorische aanpassingen en de extra inzet werpen inmiddels hun vruchten af. Ze hebben ertoe geleid dat het aantal vrijwilligers is gegroeid en dat de bezetting en bereikbaarheid aanmerkelijk is verbeterd. Vanaf augustus is de bezetting door de week op orde, zowel gedurende de dag- als de avonduren. Ook de bezetting in de weekenden is nagenoeg op orde. Binnen 2 maanden komt de DAN met een oplossing voor de nachtdiensten. De bereikbaarheid tijdens kantooruren is verbeterd, onder meer door het inschakelen van Antwoord Service Nijmegen.

    Ondanks deze positieve ontwikkelingen functioneerde de dierennoodhulp in Nijmegen in de afgelopen periode nog niet helemaal optimaal. Naast de bezetting van de DAN, speelt hierin ook het besluit van de Nijmeegse dierenartsen mee om vanaf 1 mei na 10 uur s’ avonds en op zondag geen spoedhulp meer te leveren.

    Voor spoedhulp wordt verwezen naar een dierenkliniek in Arnhem. Dit is een flinke afstand voor iedereen uit Nijmegen die een beroep moet doen op spoedhulp van een dierenarts gedurende deze tijden: eigenaren van een ziek huisdier, de DAN, maar ook de mensen die een gewond dier aantroffen en in een enkel geval in de afgelopen periode geen beroep op de DAN heeft kunnen doen.

  2. Is het College het met ons eens dat dierennoodhulp en dierenvervoer op een professionele wijze behoren te worden uitgevoerd en dat de dierennoodhulp c.q. het dierenvervoer aan bepaalde eisen moet voldoen om dierenwelzijn zoveel mogelijk te kunnen garanderen en ongelukken voor mens en dier te voorkomen?

    Ja. Daarom zijn we met de DAN het traject ingegaan gericht op het versterken van de organisatie, de sturing en de begeleiding van de vrijwilligers. We werken met de DAN toe naar een professioneel geleide vrijwilligersorganisatie, met capabele vrijwilligers en een goede bezetting.

  3. Is het College het met ons eens dat het derhalve onwenselijk is dat de dierennoodhulp c.q. het dierenvervoer in Nijmegen buiten kantoortijden en soms binnen kantoortijden veelal afhankelijk is geworden van goedwillend publiek?

    Wij vinden het niet wenselijk dat de dierennoodhulp c.q. het dierenvervoer afhankelijk is van goedwillend publiek. Daarom is het goed dat sinds augustus hiervan geen sprake meer is, met uitzondering van de nacht en enkele momenten in het weekend. Hieraan wordt door de DAN hard gewerkt. Wij houden de vinger aan de pols.

  4. Is het College op de hoogte van het feit dat de DAN lid is van de Federatie Dierenambulances Nederland (FDN) en dat de FDN een 24-uurs bereik- en inzetbaarheid van haar leden eist?

    Daarvan zijn wij op de hoogte. De FDN is een vrijwilligersorganisatie die de belangen behartigt van stichtingen en verenigingen die zonder winstoogmerk een dierenambulance exploiteren. Het is een koepelorganisatie die geen 24-uurs bereikbaarheid kan afdwingen, maar juist de helpende hand wil bieden aan leden die tijdelijk niet (kunnen) voldoen aan deze eis.

  5. Klopt het dat de wethouder nog steeds in gesprek is met het bestuur van de DAN? Zo ja, wat vindt het College van de huidige situatie bij de DAN en welke afspraken zijn tot nu toe gemaakt?

    Ja, we blijven met de DAN in gesprek over het herstellen van de bereikbaarheid, de dienstverlening en over het versterken en verduurzamen van de organisatie.
    Over de wijze waarop de DAN dit wil bereiken hebben we u eerder geïnformeerd. Wij monitoren de gemaakte afspraken en de resultaten van het verbetertraject. Voor de komende periode heeft vooral de bereikbaarheid en dienstverlening in nacht en het weekend onze aandacht.

  6. Is het College het met ons eens dat de dienstverlening door de DAN de afgelopen 2 jaar alleen maar verder is verslechterd?
    Zo nee, waarom niet?
    Zo ja, wat gaat het College hieraan doen?


    Nee. De afgelopen periode is de dienstverlening aanzienlijk verbeterd. Dat geldt zowel voor de bereikbaarheid, de bezetting als het aantal nieuwe vrijwilligers dat is of wordt opgeleid. Dit jaar kent de DAN een groei van 35 vrijwilligers. Daarbij denken wij dat de bezetting en de dienstverlening al eerder op het huidige niveau was geweest als er geen sprake was geweest van de coronacrisis inclusief lockdown.

  7. Is het College het met ons eens dat het geven van subsidie de situatie tot nu toe kennelijk niet heeft verbeterd en dat er meer nodig is om van de DAN weer een serieuze dierenambulance te maken?
    Zo nee, waarom niet?

    Zo ja, is het College bereid:
    a. Zelf te onderzoeken wat de echte oorzaken zijn van het nu al ruim 2 jaar onvoldoende functioneren van de dierenambulance? Zo nee, waarom niet?

    b. Het subsidiebedrag en/of de subsidievoorwaarden aan te passen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe?
    c. Bij de DAN aan te dringen op bijvoorbeeld samenwerking met andere dierenambulances zoals die in Velp? Zo nee, waarom niet?

    Nee, die mening zijn wij niet toegedaan.

    Met de tijdelijke additionele subsidie van € 43.000 laat de DAN zien, op basis van een eigen analyse en veranderplan, daadwerkelijk een verbeterslag te kunnen maken. Met de uitvoering van het plan van aanpak en de organisatorische aanpassingen zijn er positieve resultaten geboekt op het gebied van bereikbaarheid, bezetting en dienstverlening. Het aanstellen van drie meewerkende voorlieden leidt er ook toe dat de directie nu de handen vrij heeft om te werken aan het versterken van de financieel-administratieve organisatie.

    Ook hier zijn stappen gezet en resultaten bereikt. Tot slot is het bestuur in gesprek met partijen om samenwerking vorm te geven en op deze wijze te werken aan een duurzaam gezonde organisatie. We hebben er vertrouwen in dat de DAN hiermee op de goede weg is en dat aanvullende maatregelen van onze kant niet nodig of wenselijk zijn. We blijven vanzelfsprekend met de DAN in gesprek en monitoren de ontwikkelingen en de resultaten.

  8. Heeft het College nog andere middelen dan subsidie om de DAN bij te staan en/of bij te sturen in geval van bestuurlijk-organisatorische problemen en/of uitvoering van de wettelijke taken?

    Er zijn vanzelfsprekend andere mogelijkheden als de situatie daarom vraagt. Maar gezien de bereikte resultaten zien we daar op dit moment geen aanleiding toe. De aanpak van bestuur en directie van de DAN levert de gewenste resultaten met voldoende snelheid, ook in deze moeilijke periode van Corona en lockdown.

    We blijven als college met de DAN in gesprek en ondersteunen het bestuur waar nodig en gewenst.

  9. Is het College het met ons eens dat het onwenselijk is dat:

    a. Er gedurende 11 uur per dag en gedurende zondagen geen dierennoodhulp meer wordt verleend door dierenartsen in Nijmegen?
    b. Er na 22:00 uur en op zondagen een erg hoog beltarief wordt berekend aan mensen die bellen voor dieren in nood?
    Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat het College hieraan doen?
    c. Dieren na 22:00 uur en op zondagen helemaal naar een duur dierenziekenhuis in Arnhem moeten worden getransporteerd voor noodhulp?
    Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat het College hieraan doen?


    a. Wij vinden de huidige situatie ten aanzien van de spoedhulp in de avonduren en in de weekends onwenselijk.
    b. Dierenziekenhuis Evidensia is verantwoordelijk voor het hoge beltarief.
    c. Wij zijn niet blij met lange en tevens kostbare reizen naar de kliniek in Arnhem.

    Het bestuur van de DAN is met het Overleg Nijmeegse Dierenartsen (OND) ingesprek om een duurzame oplossing te vinden voor het verlenen van spoedhulp in de avonduren en in de weekends. Daarnaast heeft de DAN contact met andere dierenartsen dichterbij Nijmegen, die wellicht een oplossing kunnen bieden.
    Wij wachten deze gesprekken af, maar zijn bereid ook zelf met het OND en de dierenartsen in gesprek te gaan als daartoe aanleiding is.

  10. Heeft het College contact c.q. afstemming gehad met de dierenartsenkring in Nijmegen over de huidige situatie inzake dierennoodhulp (functioneren dierenambulance enerzijds en bereikbaarheid dierenartsen in nacht/weekend evenals sterkverhoogde bel- en spoedconsulttarieven anderzijds?

    Nee. Wij wachten eerst de uitkomst van de gesprekken tussen DAN en OND af.
    Overigens hebben wij de DAN en Evidensia laten weten dat de DAN op tijdstippen dat er geen Nijmeegse dierenarts beschikbaar is, de gewonden en zieke dieren naar Evidensia mag brengen. Wij zullen dan de kosten van de behandeling vergoeden.

Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen

Interessant voor jou

Vliegend hert: wie niet weg vliegt wordt geplet

Lees verder

Reikwijdte lokaal vuurwerkverbod

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer