Huwe­lijks­vol­trek­kingen en babsen tijdens de corona­crisis


Is 30 personen niet teveel? En mag je daar wat van zeggen?

Indiendatum: apr. 2020

Indiener: Michelle van Doorn


Geacht College,

Met het oog op de aanpak van de coronacrisis is ons vanuit het kabinet verboden om als groepen bij elkaar te komen, als het niet nodig is om cruciale processen in onze samenleving gaande te houden. Een uitzondering hierop wordt gemaakt voor ceremoniële bijeenkomsten als huwelijksvoltrekkingen, al of niet met een religieus karakter.
Volgens De Gelderlander [*] heeft de gemeente Nijmegen een bijzonder ambtenaar burgerlijke stand (babs) ontslagen, nadat zij hier haar zorgen en kritiek op had geuit.
Naar aanleiding van deze kwestie en dit krantenartikel heeft onze fractie enkele vragen:

  1. Erkent het college de waarde en de noodzaak van de richtlijn om mensen tijdens de coronacrisis niet of zo min mogelijk samen te laten komen, indien dit niet strikt noodzakelijk is?
    Zo nee, waarom niet?

  2. Is het college van mening dat het fysiek bijwonen van huwelijksvoltrekkingen of andere ceremonies, al dan niet met een religieus karakter, door (maximaal) 30 personen, ook wanneer de afstandsmaatregel van anderhalve meter in acht wordt genomen,
    a. niet verantwoord is tijdens de coronacrisis,
    b. geen (maatschappelijk) cruciale functie heeft,
    c. in schril contrast staat met diep ingrijpende maatregelen, zoals het bezoekverbod in verpleeghuizen, het niet toestaan van naasten bij het sterfbed van een dierbare en de begeleiding naar de laatste rustplaats?

  3. Klopt het dat andere gemeenten huwelijksvoltrekkingen maximeren op vijf aanwezige personen, zoals het artikel in De Gelderlander stelt?
    Zo ja, is het college bereid om deze regel ook voor Nijmegen in te stellen voor zolang als het coronacrisis duurt? Zo nee, waarom niet?

  4. Is het college van mening dat ontslag van een bijzonder ambtenaar burgerlijke stand een al te rigoureuze maatregel is, voor iemand die vanuit betrokkenheid bij de samenleving zijn/haar/hun zorgen uit omtrent maatregelen omtrent de coronacrisisaanpak, de rekkelijkheid ervan en de uitzonderingen erop?
    Zo nee, waarom niet?
    Zo ja, is het college bereid zich in te spannen om reeds aangezegd ontslag te heroverwegen?

  5. Is het college van mening dat, hoewel een serieuze collectieve aanpak van de coronacrisis inclusief duidelijke regels nodig is, fundamentele waarden voor onze vrije en open samenleving, zoals democratische besluitvorming en controle, eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, maar ook de vrijheid van meningsuiting, zo veel mogelijk dienen te worden beschermd?
    Zo nee, waarom niet?

De fractie van de Partij voor de Dieren ziet met belangstelling uw antwoorden tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Michelle van Doorn

Partij voor de Dieren Nijmegen

[*] https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ontslag-op-staande-voet-na-kritiek-op-corona-huwelijken~a2fd8f35/

Indiendatum: apr. 2020
Antwoorddatum: 12 mei 2020

Geachte mevrouw Van Doorn,

Namens de fractie van de Partij voor de Dieren stelde u ons schriftelijke vragen over het voltrekken van de huwelijken en babsen (Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand) tijdens de coronacrisis.

Algemeen

Op de specifieke omstandigheden van deze casus kunnen we niet ingaan omdat het een individueel personeelsdossier betreft. Immers, voor niemand is het prettig als de werkgever in de openbaarheid mededelingen doet over een arbeidsconflict tussen medewerker en organisatie.
Voor het voltrekken van huwelijken is er een voor alle Veiligheidsregio’s bindende aanwijzing die aangeeft dat er maximaal 30 personen aanwezig mogen zijn (met in achtneming van 1,5 meter afstand). Deze is 1 op 1 opgenomen in de noodverordening die ook voor de gemeente Nijmegen geldt.
De gemeentelijke organisatie geeft, ook in deze tijd van coronacrisis, haar medewerkers intern veel ruimte om mee te denken, zorgen te uiten, te bespreken en, zo nodig, tot aanpassingen en adviezen richting het bestuur te komen. Problemen kunnen echter ontstaan wanneer een medewerker zich niet wil voegen in vastgesteld beleid en het beleid herhaaldelijk in het openbaar (Facebook, Gelderlander) in twijfel trekt. Zeker in tijd van crisis is het van het grootste belang dat de voorschriften van de overheid in acht worden genomen. Het dient het vertrouwen in de overheid niet als ambtenaren dit publiekelijk ter discussie stellen.

Uw vragen en onze antwoorden:

  1. Erkent het college de waarde en de noodzaak van de richtlijn om mensen tijdens de coronacrisis niet of zo min mogelijk samen te laten komen, indien dit niet strikt noodzakelijk is?

    Wij erkennen de waarde en de noodzaak van de richtlijnen die gelden voor deze crisis.
    Uiteraard delen wij uw zorgen rondom het naleven van de richtlijnen.
  2. Is het college van mening dat het fysiek bijwonen van huwelijksvoltrekkingen of andere ceremonies, al dan niet met een religieus karakter, door (maximaal) 30 personen, ook wanneer de afstandsmaatregel van anderhalve meter in acht worden genomen,
    1. Niet verantwoord is tijdens de coronacrisis,
    2. Geen (maatschappelijk) cruciale functie heeft,
    3. In schril contrast staat met diep ingrijpende maatregelen, zoals het bezoekverbod in verpleeghuizen, het niet toestaan van naasten bij het sterfbed van een dierbare en de begeleiding naar de laatste rustplaats?

      Voor het voltrekken van huwelijken is er een voor alle Veiligheidsregio’s bindende aanwijzing die aangeeft dat er maximaal 30 personen aanwezig mogen zijn (met in achtneming van 1,5 meter afstand). Deze is 1 op 1 opgenomen in de noodverordening die ook voor de gemeente Nijmegen geldt.
  3. Klopt het dat andere gemeenten huwelijksvoltrekkingen maximeren op vijf aanwezige personen, zoals het artikel in De Gelderlander stelt? Zo ja, is het college bereid om deze regel ook voor Nijmegen in te stellen voor zolang als de coronacrisis duurt? Zo nee, waarom niet?

    De norm stel een maximum van 30 aanwezigen. Niet in alle regiogemeenten zijn de praktische omstandigheden geschikt om 30 aanwezigen te ontvangen, met 1,5 meter afstand. In Nijmegen blijft voor het Stadhuis de afgesproken richtlijn van maximaal 30 aanwezige personen gelden. Voor de Stadswinkel Nijmegen geldt een maximum van 8.
  4. Is het college van mening dat ontslag van een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand een al te rigoureuze maatregel is, voor iemand die vanuit betrokkenheid bij de samenleving zijn/haar/hun zorgen uit omtrent maatregelen omtrent de corona crisisaanpak, de rekkelijkheid ervan en de uitzonderingen erop? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is het college bereid zich in te spannen om reeds aangezegd ontslag te heroverwegen?

    Zoals u hierboven kunt lezen vinden wij het niet opportuun om in te gaan op de specifieke omstandigheden van de casus.
  5. Is het college van mening dat, hoewel een serieuze collectieve aanpak van de coronacrisis inclusief duidelijke regels nodig is, fundamentele waarden voor onze vrije en open samenleving, zoals democratische besluitvorming en controle, eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, maar ook de vrijheid van meningsuiting, zo veel mogelijk dienen te worden beschermd?

    Ja dat zijn we met u eens.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen

Interessant voor jou

Bladblazers in Nijmegen

Lees verder

Biologische bestrijdingsmiddelen als Xentari voor eikenprocessierups niet logisch

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer