Maximum snelheid naar 30 km per uur binnen de bebouwde kom


Indiendatum: 1 apr. 2019

Geacht College,

In verschillende media valt het deze week te lezen; snelheid binnen de bebouwde kom zou volgens de RAI vereniging moeten worden verlaagd naar 30 kilometer per uur. De voordelen van een dergelijke verlaging wegen op tegen de nadelen. Voornaamste voordeel is de remweg die bijna een factor drie afneemt. Dit komt de veiligheid van mens en dier ten goede. Daarnaast bevordert een verlaging van de maximumsnelheid het fietsgebruik, neemt geluidsoverlast af, komt er minder fijnstof Vrij en vermindert de uitstoot binnen de bebouwde kom.

Ook in Nijmegen zouden we kritisch moeten kijken naar ons beleid wat betreft de maximumsnelheid die we op de verschillende wegen hanteren. Vooral op plekken waar autoverkeer niet fysiek gescheiden is van fietsverkeer. Een goede inventarisatie en herziening van beleid zou Nijmegen kunnen helpen om voor mens, dier en milieu een stuk dichterbij de doelstellingen te komen wat betreft verkeersveiligheid en uitstoot.

Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen:

1. Heeft u kennisgenomen van de bovengenoemde berichtgeving van de brancheorganisatie RAI?

2. Bent u het met ons eens dat er binnen de Nijmeegse gemeentegrenzen wegen zijn aan te wijzen die gebaat zouden zijn bij een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur en de daarbij behorende inrichting? Met name op plekken waar fietsers en auto's niet fysiek van elkaar gescheiden zijn, zoals bijvoorbeeld de Heyendaalseweg of de Waterstraat?

Zo ja, kunt u voorbeelden geven?

Zo nee, waarom niet?

Bent u bereid een algemene inventarisatie te maken van:

o De bestaande 30 kilometer zones en hun effectiviteit en juistheid van de snelheidsbeperkende inrichting?

o Wegen en delen van wegen waar een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur bij zou dragen aan veiligheid, leefbaarheid en aanmoediging van fietsgebruik?

Zo ja, op welke termijn kan de raad dit tegemoet zien?

Zo nee, waarom niet?

4. Is het college bereid de begrenzingen van snelheden ook mee te nemen in de totstandkoming van de stadsbrede milieuzone zoals die is voorzien in het coalitieakkoord?
Zo nee, waarom niet?

De fractie van de Partij voor de Dieren ziet met belangstelling uw antwoorden tegemoet.

Indiendatum: 1 apr. 2019
Antwoorddatum: 25 jun. 2019

Document Nijmegen - Raadsbrief Beantwoording artikel 39 vragen maximum snelheid binnen de bebouwde kom - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)


Geachte mevrouw van Doorn,

U heeft schriftelijke vragen gesteld over ‘Maximum snelheid naar 30 km per uur binnen de bebouwde kom’. Met deze brief beantwoorden we uw vragen.

  1. Heeft u kennisgenomen van de bovenstaande berichtgeving van de brancheorganisatie RAI?

    Ja er is kennisgenomen van deze informatie.
  2. Bent u het met ons eens dat er binnen de Nijmeegse gemeentegrenzen wegen zijn aan te wijzen die gebaat zouden zijn bij een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur en de daarbij behorende inrichting? Met name op plekken waar fietsers en auto's niet fysiek van elkaar gescheiden zijn, zoals bijvoorbeeld de Heyendaalseweg of de Waterstraat? Zo ja, kunt u voorbeelden geven? Zo nee, waarom niet?

    In de nota Nijmegen Duurzaam Bereikbaar is reeds een kaart opgenomen waar de wegcategorisering op is aangegeven, deze kaart is weergegeven in onderstaande
    afbeelding. Bij een aantal wegen (of delen van wegen) is aangegeven dat de status gewijzigd kan worden van gebiedsontsluitingsweg (50 km per uur) naar erftoegangsweg (30 km per uur). Voor een aantal wegen is aangegeven dat dit kan worden onderzocht. De afgelopen jaren is de status van verschillende wegen gewijzigd zoals de Laauwikstraat, Daalseweg, Hertogstraat en een deel van de Heyendaalseweg (bij basisschool Brakkenstein). Nog op de planning staan:
    Vossenpelssestraat, Weurtseweg (tussen Oversteek en Havenweg), Parkweg-Doddendaal, Steenbokstraat en Maldenburchtstraat. Voor enkele wegen staat de
    categorisering nog open voor onderzoek. Wanneer er onderhoud aan de weg plaatsvindt wordt gekeken of het mogelijk is om af te schalen en hier 30 km per
    uur straten van te maken.
  3. Bent u bereid een algemene inventarisatie te maken van:
    1. De bestaande 30 kilometer zones en hun effectiviteit en juistheid van de snelheidsbeperkende inrichting?
    2. Wegen en delen van wegen waar een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur bij zou dragen aan veiligheid, leefbaarheid en aanmoediging van
      fietsgebruik? Zo ja, op welke termijn kan de raad dit tegemoet zien? Zo nee, waarom niet?


      Een inventarisatie van bestaande 30 km zones is beschikbaar. Op bovenstaande afbeelding zijn alle zones/wegen tussen de gebiedsontsluitingswegen 30 km zones. Er zijn ons geen signalen bekend op basis waarvan er twijfel bestaat over de effectiviteit van snelheidsbeperkende maatregelen in 30 km zones in het algemeen. Wel komt het regelmatig voor dat we afzonderlijke situaties beoordelen naar aanleiding van meldingen door bewoners of weggebruikers.
      Daar waar nodig worden specifieke knelpunten aangepakt.
      Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuw ambitiedocument mobiliteit 2019-2030. Als uitwerking op deze visie zal een nieuwe wegcategoriseringskaart gemaakt worden. Hierbij wordt specifiek gekeken of er nog nieuwe wegen zijn waarbij afschaling van de snelheidslimiet mogelijk is, als aanvulling op de wegen zoals genoemd bij punt 2.Uitgangspunt hierbij is dat het de veiligheid ten goede komt dus de verkeersintensiteit mag op deze wegen niet te hoog zijn en er kan pas afgeschaald worden wanneer ook de inrichting op orde is conform de Duurzaam Veilig richtlijnen voor een 30 km per uur straat.
  4. Is het college bereid de begrenzingen van snelheden ook mee te nemen in de totstandkoming van de stadsbrede milieuzone zoals die is voorzien in het
    coalitieakkoord? Zo nee, waarom niet?


    Zoals bij vraag 3 aangegeven maakt de actualisatie van de wegcategoriseringskaart onderdeel uit van het uitwerken van het ambitiedocument mobiliteit. Bij de totstandkoming van een milieuzone wordt aangesloten bij de landelijke harmonisatie, dit heeft enkel betrekking op welke voertuigcategorieën geweerd worden en heeft geen invloed op de snelheidslimiet op wegen.

Hoogachtend,

Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen

Interessant voor jou

Vossenjacht in Vogelenzang (Hatertse Broek) nabij Weezenhof

Lees verder

Bamboe voor verkeersborden en geluidsschermen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer