Motie - Less is more city­mar­keting


Halveer het budget voor het aantrekken van toeristen en besteed de middelen aan het vergroten van de leef­baarheid

19 juni 2024

Agendapunt:     5.1 Raadsvoorstel Koersdocument 2025
Indiener:            Frank de Gram, (Partij voor de Dieren)
 

De gemeenteraad van Nijmegen, in vergadering bijeen op 19 juni,
 

Constaterende dat:

  • Citymarketing en regiopromotie een aanzienlijke hoeveelheid financiĆ«le middelen vereist;
  • De komst van toeristen, vooral per riviercruiseschip, vliegtuig of auto, bijdraagt aan milieuvervuiling en voor overlast kan zorgen;
  • Nijmegen te maken heeft met een groei aan hotels en vakantieverhuur van woningen,
     

Overwegende dat:

  • Middelen beter besteed kunnen worden aan duurzame doelen die bijdragen aan de leefbaarheid en milieu van Nijmegen;
  • Het spreiden van bezoekers, investeren in deelfietsen, openbaar vervoer en het versterken van lokaal groen kan bijdragen aan een duurzamere en aantrekkelijke stad;
  • Het beperken van de groei van hotels en vakantieverhuur bijdraagt aan het behoud van woonruimte voor inwoners en vermindering van de druk op de woningmarkt,
     

Verzoekt het college:

  1. De investeringen in citymarketing en regiopromotie minimaal te halveren;
  2. Inkomsten uit de toeristenbelasting te herbestemmen voor projecten die de leefbaarheid van de stad vergroten zoals groen, speelplaatsen of fietsgebruik;
  3. Zich actief in te zetten tegen de wildgroei van hotels en vakantieverhuur van woningen,


En gaat over tot de orde van de dag.


Status

Verworpen

Voor

Partij voor de Dieren, SP

Tegen

ODV, PvdA, Stadspartij Nijmegen, D66, GewoonNijmegen.NU, GroenLinks, CDA, VVD