Mislei­dende duurzame reclame


Indiendatum: 2 feb. 2024

Geacht College,

Eerder deze week werd onze fractie geattendeerd op de manier waarop het nieuwe winkelcentrum Hart van de Waalsprong reclame maakt als ‘het meest duurzame winkelcentrum van Nederland’. Dit gebeurt met grote afbeeldingen van onder meer vlees en kaas in de vorm van hartjes.¹ Dit terwijl juist de afgebeelde vlees- en zuivelproducten de minst duurzame voedingsmiddelen zijn.²

De Partij voor de Dieren vraagt zich naar aanleiding van bovenstaande het volgende af:

1. Is het college zich bewust van de promotie van het nieuwe winkelcentrum Hart van de Waalsprong, waarbij gebruik wordt gemaakt van vlees- en zuivelproducten als symbolen van duurzaamheid?

2. Hoe beoordeelt het college deze keuze om vlees- en zuivelproducten te gebruiken als reclamemateriaal in het licht van de stedelijke duurzaamheidsdoelstellingen en de aangenomen motie ‘Stop het kapitaliseren van klimaatverandering; reclames fossiel en bio-industrie vrij'?³

3. Is het college voornemens stappen te ondernemen om ervoor te zorgen dat toekomstige promoties van stedelijke projecten aansluiten bij de waarden van duurzaamheid en milieu verantwoordelijkheid die wij als gemeenteraad hebben vastgesteld? Zo ja, welke stappen zijn dat? Zo nee, waarom niet?

4. Is het college bereid om met de ontwikkelaars van het winkelcentrum in gesprek te gaan over de keuze van hun promotiematerialen en de mogelijke impact daarvan op het milieu en het welzijn van dieren? Zo ja, wanneer gaat het college dit doen? Zo nee, waarom niet?

De fractie van de Partij voor de Dieren ziet met belangstelling uw antwoorden tegemoet.

Met hartelijke groet,

Frank de Gram

Raadslid Partij voor de Dieren Nijmegen

Indiendatum: 2 feb. 2024
Antwoorddatum: 23 apr. 2024

Geachte heer De Gram,

Met deze brief beantwoorden wij de vragen ‘Misleidende duurzame reclame’, op grond van
art. 39 van het Reglement van Orde.

Vraag 1. Is het college zich bewust van de promotie van het nieuwe winkelcentrum Hart van
de Waalsprong, waarbij gebruik wordt gemaakt van vlees- en zuivelproducten als symbolen
van duurzaamheid?

Antwoord: Het winkelcentrum Hart van de Waalsprong wordt beheerd door een private
partij. De gemeente heeft daardoor wettelijk geen zeggenschap over de gekozen
promotiematerialen en uitingen.

Vraag 2. Hoe beoordeelt het college deze keuze om vlees- en zuivelproducten te gebruiken als
reclamemateriaal in het licht van de stedelijke duurzaamheidsdoelstellingen en de
aangenomen motie ‘Stop het kapitaliseren van klimaatverandering; reclames fossiel en bio-
industrie vrij'?

Antwoord: Zie het antwoord op vraag 1.

Vraag 3. Is het college voornemens stappen te ondernemen om ervoor te zorgen dat
toekomstige promoties van stedelijke projecten aansluiten bij de waarden van duurzaamheid
en milieu verantwoordelijkheid die wij als gemeenteraad hebben vastgesteld? Zo ja, welke
stappen zijn dat? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: De gemeente gaat voorwaarden stellen aan de reclame uitingen die op
reclamedragers in de openbare ruimte in beheer van de gemeente getoond worden. Deze
voorwaarden worden onderdeel van nieuw af te sluiten overeenkomsten met exploitanten
van reclamedragers. Aan exploitanten van lopende overeenkomsten van reclamedragers in
de openbare ruimte hebben we de vraag gesteld of zij op basis van vrijwilligheid kunnen
stoppen met het tonen van reclame voor fossiele producten en producten uit de bio-
industrie. Wanneer de gemeente geen eigenaar is van reclamedragers kunnen geen
voorwaarden gesteld worden aan het type reclame uitingen. Dat is onder andere het geval
bij reclame op particulier terrein (bijvoorbeeld lichtbakken, doosletters, neonreclame,
naamborden, uithangborden, andere gevelreclames en reclamezuilen).

Vraag 4. Is het college bereid om met de ontwikkelaars van het winkelcentrum in gesprek te

gaan over de keuze van hun promotiematerialen en de mogelijke impact daarvan op het

milieu en het welzijn van dieren? Zo ja, wanneer gaat het college dit doen? Zo nee, waarom

niet?

Antwoord: Het college is niet voornemens om met private partijen in gesprek te gaan over

de aard van reclame door ondernemers, aangezien dit geen gemeentelijke taak is.

Interessant voor jou

Onrechtmatige registratie landbouwgrond

Lees verder

Eiwittransitie & Plant Based Treaty

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer