Evenementen en natuurwetgeving
Indiendatum: 17 apr. 2024
Geacht College,
Op 23 februari lazen we met verbazing het artikel in de Gelderlander dat groot kopte met ‘Koningsdag voor het eerst op het stadseiland; in één keer is Veur-Lent drie festivals rijker’ . Wij waren om meerdere redenen verbaasd en hebben contact gezocht met de organisator en hebben hier technische vragen over gesteld. De resultaten hiervan vonden wij schokkend. De natuur valt tussen wal en schip bij de beoordeling van een evenementenvergunning (of beter tussen provincie en gemeente), de aanvrager wordt niet dringend genoeg geïnformeerd over de plicht van het toetsen van de natuurwaarden en de het vergunningstraject lijkt zo ingericht te worden dat afhandeling van bezwaar alleen nog mogelijk is nádat het evenement heeft plaatsgevonden. Uiterst zorgwekkend en door verschillende juristen niet volgens wet- en regelgeving.
De Partij voor de Dieren vraagt zich naar aanleiding van bovenstaande het volgende af:
Hoe kijkt u in het licht van participatie van onze inwoners naar het feit dat het technisch gezien mogelijk is dat de mogelijkheid tot bezwaar vóór het evenement in het geheel wegvalt of slechts een week tot enkele dagen voor het evenement valt. Wat een afhandeling vóór het evenement zo goed als onmogelijk maakt zonder een gang naar de rechter voor een voorlopige voorziening?
Hoe beoordeelt u de keuze om de organisator van het evenement alleen te wijzen op de zorgplicht voor flora en fauna, maar niet actief te wijzen op de plicht om een natuuronderzoek te doen en een vergunning aan te vragen voor een Natura2000 activiteit en/of een Flora en Fauna activiteit onder de omgevingswet?
Bent u het met ons eens dat u daar niet alleen de kwetsbare natuur binnen onze gemeentegrenzen, maar ook de evenementenorganisator die de intentie heeft het goed te regelen te kort doet?
Zo ja, waarom is er dan niet actief gecommuniceerd met de organisatie?
Zo nee, hoe geeft u dan vorm aan de uitvoering van de zorgplicht voor flora en fauna zoals benoemd in de omgevingswet?
Hoe verzekert het college zélf dat de natuurlijke habitats binnen de gemeentegrenzen actief worden beschermd tegen de impact van grootschalige evenementen en recreatieve druk, met inachtneming van de gemeentelijke zorgplicht voor natuurbehoud zonder dit zonder meer af te schuiven op provinciale verantwoordelijkheid?
Kan het college toelichten hoe de huidige vergunningprocedures en het evenementenbeleid zich verhouden tot de bescherming van Natura 2000-gebieden, specifiek met betrekking tot de locaties zoals Ossenwaard waar strijdigheden lijken te bestaan tussen evenementenplanning en natuurbescherming doelen?
Welke stappen heeft het college genomen of plant het te nemen om alternatieve locaties voor grote evenementen zoals die op Koningsdag te onderzoeken, die mogelijk minder impact hebben op beschermde natuurgebieden?
De fractie van de Partij voor de Dieren ziet met belangstelling uw antwoorden tegemoet.
Met hartelijke groet,
Frank de Gram
Raadslid Partij voor de Dieren Nijmegen
Indiendatum:
17 apr. 2024
Antwoorddatum: 28 mei 2024
Op 23 april 2024 heeft u schriftelijke vragen gesteld over hoe het college omgaat met
evenementen in relatie tot natuurwetgeving. Hieronder vindt u de beantwoording.
Te beschermen belangen waar de evenementenvergunning het oog op heeft
1. De Nijmeegse APV geeft spelregels over het aanvragen van een vergunning voor een
evenement. Dit staat onder artikel 2:24a Evenementenvergunning en verder. In artikel
2.24a lid 4 staan een drietal thema’s op basis waarvan een vergunning voor een
evenement geweigerd kan worden, te weten: verkeersveiligheid, woon- en leefklimaat en
de openbare orde en veiligheid. In artikel 2.24a lid 6 is bepaald dat de burgemeester kan
besluiten een klein evenement te verbieden, als er aanleiding is te vermoeden dat
daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid, de
verkeersveiligheid, het woon- en leefklimaat of het milieu in gevaar komt.
a. Is het college het met ons eens dat alle beoordelingscriteria voor grote
evenementen, dus ook de volksgezondheid en het milieu, beoordeeld moeten
worden bij ieder evenement en niet alleen bij een klein evenement? Zo nee, waarom
niet?
Ja dat is ook het geval, nu naast de in artikel 2.24a lid 4 genoemde belangen ook de
weigeringsgronden van artikel 1.8, waaronder milieu, van toepassing zijn op
evenementenvergunningen. Artikel 2.24a lid 6 geldt voor meldingsplichtige evenementen
die geen vergunning behoeven, maar dus wel verboden kunnen worden.
Is het college het met ons eens dat een evenementenvergunning dus niet alleen een
toetsingskader vormt voor belangen die raken aan het thema veiligheid, maar ook aan
andere zaken die raken aan de belangen van omwonenden, natuur en dieren? Zo nee,
waarom niet?
De belangen van de omwonenden worden meegewogen en verder wordt er getoetst aan de
weigeringsgronden die bepaald zijn in de APV. Daarbij moet echter worden opgemerkt dat
op grond van jurisprudentie de weigeringsgrond ‘milieu’ in dit kader niet omvat de
bescherming van natuur of diersoorten. Met de bescherming van het milieu wordt volgens
de rechter bedoeld de bescherming van het woon- en leefklimaat als onderdeel van de
openbare orde en is daarmee meer overlastgericht. Daarbij is ook van belang dat
Gemeente Nijmegen Pagina 2 van 7
hoofdstuk 2 van de APV met name ziet op openbare orde, terwijl milieu en natuurschoon
geregeld is in hoofdstuk 4 van de APV.
b. Is het college het met ons eens dat de belangen die geraakt kunnen worden door het
plaatsvinden van een evenement ook raken aan de bescherming van rechten van
andere belanghebbenden, zoals bewoners of natuurliefhebbers of bezoekers van de
natuurgebieden waar het evenement plaatsvindt? Zo nee, waarom niet?
Ja, voor zover die belangen vallen binnen de genoemde weigeringsgronden. Regels die
vastgesteld zijn in hogere wetgeving worden niet nogmaals meegewogen bij de
beoordeling van de evenementenvergunning. Daarnaast is de belasting van een
evenement kortstondig en heeft daarmee een kortdurende impact.
c. Is het college het met ons eens dat juist die belangen ook moeten worden
afgewogen in de belangenafweging voor een zorgvuldig besluit over de
vergunningverlening?
i. Zo nee, waarom niet?
ii. Zo ja, kan het college ons laten zien waar dit uit blijkt?
Nee, want het is geen weigeringsgrond, maar in de locatieprofielen, wordt de organisator
gewezen op zijn verantwoordelijkheid met betrekking tot de naleving van de relevante
natuurwetgeving. Evenementen zijn kortstondig en hebben een beperkte impact op de
natuur.
Kan het college aangeven welke spelregels aan de organisator worden meegegeven voor de
proactieve communicatie met de omgeving/omwonenden over de vergunningaanvraag en
de verleende vergunning en waar die zijn terug te vinden?
Organisatoren zijn verplicht hun omgeving tijdig te informeren over een aankomend
evenement. Hier wordt in de vergunningverleningsprocedure ook op gecontroleerd. Dit is
terug te vinden op onze website, onder ‘meesturen bij aanvraag’:
https://www.nijmegen.nl/dienst...aanvragen/ en in de aanvraagmodule voor een evenementenvergunning.
d. Is het college het met ons eens dat de wetgeving en verantwoordelijkheden rond het
organiseren van de Koningsdagfeesten op Veur Lent onvoldoende zijn
gecommuniceerd aan de organisator? Zo nee, waarom niet?
Nee, wij communiceren en verwijzen altijd naar onze locatieprofielen, waarin nadrukkelijk
staat omschreven dat de verantwoordelijkheid ligt bij de organisator van een evenement.
De locatieprofielen vormen de basis van ons Locatiegebonden Evenementenbeleid (LEB).
e. De vergunningsaanvraag en de vergunningsaanvraagprocedure zijn tot nu toe niet
openbaar geweest. Is het college het met ons eens dat er in aanloop naar het
evenement onvoldoende is gecommuniceerd met de omwonenden? Zo nee, waarom
niet?
Nee, want er wordt aan het begin van het jaar een evenementenkalender vastgesteld welke
ook openbaar is. Het overgrote merendeel van de Nijmeegse evenementen hebben zich
aangemeld voor deze kalender. Daarnaast krijgen specifiek de bewoners van het Rivierpark
een informatiebrief vanuit de gemeente met geplande evenementen, vanwege de
complexiteit van het gebied. Daarnaast is, na advies van de gemeente, de organisator proactief in gesprek gegaan met omwonenden door middel van een bewonersavond.
Gemeente Nijmegen Pagina 3 van 7
Flora en fauna
2. Hoe beoordeelt het college de keuze om de organisator van het Koningsdagevenement
alleen te wijzen op de zorgplicht voor flora en fauna, maar niet actief te wijzen op de
plicht om een natuuronderzoek te doen en een vergunning aan te vragen voor een
Natura2000 activiteit en/of een Flora en Fauna activiteit onder de Omgevingswet?
Het doen van een natuuronderzoek is een middel om helder te krijgen of een
evenement/activiteit schade toe kan brengen aan de natuur. Een vergunning is in de
meeste gevallen geen verplichting, zolang de natuur geen blijvende schade lijdt, maar het
is aan de Provincie om dit te beoordelen. Wij informeren de organisator over zijn
verantwoordelijkheden op dit punt.
3. Indien het college vindt dat andere instanties, zoals bijvoorbeeld de provincie
Gelderland, Rijkswaterstaat of het Rijk, exclusief bevoegd zijn tot handhaving en
bescherming van natuurwetgeving, op welke wijze stelt u die instanties dan actief op de
hoogte dat er sprake is van een evenement waarvan het nog niet vaststaat dat die de
natuurtoets kan doorstaan?
Wij delen jaarlijks de evenementenkalender met de Provincie Gelderland. Verder zijn
updates op de kalender te raadplegen via de evenementenkalender op onze website. De
provincie is daarvan op de hoogte.
Indien de gemeente slechts volstaat met de aanvrager te attenderen op andere bevoegde
instanties of onderzoeken die elders ter beoordeling moeten worden voorgelegd, is het
college het dan met ons eens dat:
a. Een late vergunningaanvraag ertoe kan leiden dat die instantie onvoldoende tijd
heeft voor de beoordeling daarvan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat vindt het
college daarvan?
De aanvraag van een evenementenvergunning wordt gedaan bij de gemeente en deze
dient uiterlijk 8 weken voor het evenement ingediend te worden. Andere instanties kunnen
zelf bepalen wat hun indieningstermijn is, maar dat staat los van de aanvraag van een
evenementenvergunning bij de gemeente. De gemeente kan een vergunning ook niet
weigeren op basis van regelgeving van andere instanties.
b. Dit raakt aan de staat van het natuurgebied waarvan ook Nijmegenaren gebruik
maken anders dan de bezoekers van het evenement. Zo nee, waarom niet?
Nee. De inhoud van het van het bestemmingsplan van de locatie Ossenwaard is in het
locatieprofiel vertaald in strengere voorwaarden voor het gebruik. Deze strengere
voorwaarden gelden niet voor de locatie Lentse Uiterwaarden aangezien de natuurwaarde
hier minder hoog is (Gelders Natuur Netwerk).
c. Dat er een onafgedekt risico bestaat dat de organisator geen natuuronderzoek
uitvoert en/of geen omgevingsvergunning aanvraagt bij de bevoegde instantie,
waardoor er niet gecontroleerd en gehandhaafd kan worden door de bevoegde
instantie en het ook dieren kan schaden die in dat gebied hun habitat hebben?
i. Zo nee, waarom niet?
ii. Zo ja, hoe is het college van plan dat risico weg te nemen?
Ja dit is een risico, maar dit is aan de bevoegde gezagen zelf om goed te
monitoren/controleren. Wij zorgen als gemeente door het delen van de
evenementenkalender dat zij op de hoogte kunnen zijn. En daarnaast is het aan iedere
partij zelf om te handhaven zoals wij op de evenementenvergunning handhaven.
4. Bent u het met ons eens dat de gemeente daarmee niet alleen de kwetsbare natuur
binnen onze gemeentegrenzen, maar ook de evenementenorganisator, die de intentie
heeft het goed te regelen, te kort doet? Zo nee, waarom niet?
Gemeente Nijmegen Pagina 4 van 7
Nee. Wij vinden het belangrijk dat de natuur beschermd wordt. Om die reden wijzen wij
organisatoren op hun verantwoordelijkheid.
5. Is het college met ons van eens dat:
a. Ook festivalorganisatoren zijn niet gebaat bij een late vergunningverlening,
omdat ook zij daardoor pas op het laatste moment weten waar ze aan toe zijn?
i. Zo ja, waarom is er dan niet actief gecommuniceerd met de organisatie
ii. Zo nee, hoe geeft het college dan vorm aan de uitvoering van de gemeentelijke
zorgplicht voor flora en fauna zoals benoemd in de Omgevingswet?
Nee. Organisatoren zijn er vaak gebaat bij om zo laat mogelijk een vergunning aan te
vragen, omdat enkele weken voor het evenement de opzet en opstelling van het
evenement nog kan wijzigen. Hoe eerder zij een aanvraag moeten indienen (en dus ook een
vergunning krijgen), hoe minder flexibel zij zijn bij het uitwerken van de plannen. Tijdens
het adviestraject binnen de gestelde termijnen worden organisatoren op de hoogte
gehouden van de voortgang. Zaken die mogelijk kunnen leiden tot annulering van het
evenement worden in het voortraject zoveel mogelijk boven tafel gebracht.
b. Een late vergunningverlening helpt ook niet voor goede relaties met betrokkenen en
belanghebbenden. Zo nee, waarom niet?
Nee. Het overgrote merendeel van onze evenementen is al bekend voordat er een
vergunning wordt aangevraagd (door middel van de evenementenkalender). In de
voorgesprekken die wij met organisatoren hebben, wijzen wij op het belang van zo vroeg
mogelijk communiceren met andere betrokkenen (zoals omwonenden, bedrijven in de
omgeving, grondeigenaren, adviserende diensten en andere bevoegde gezagen).
6. Is het college het met ons eens dat het college zélf ook de natuurgebieden en andere
natuur binnen de gemeentegrenzen actief moet beschermen tegen de impact van
grootschalige evenementen en recreatieve druk, met inachtneming van de
gemeentelijke zorgplicht voor natuurbehoud zonder dit zonder meer af te schuiven op
bijvoorbeeld provinciale verantwoordelijkheid?
a. Zo nee, waarom niet?
b. Zo ja, hoe is het college van plan de bescherming van natuurgebieden en andere
natuur beter te waarborgen conform wet- en regelgeving?
Ja. Als gemeente hebben wij een zorgplicht voor ons groen. Provincie Gelderland heeft als
bevoegd gezag de taak om de bescherming van natuurgebieden te waarborgen. Die taak
gaan wij niet overnemen. Wel willen wij organisatoren helpen door middel van het
uitvoeren van een aantal natuurtoetsen flora en fauna, op groene evenementenlocaties in
de stad. Dit doen wij vanuit het oogpunt dat wij een gastvrije stad willen zijn voor
evenementen en omdat de gemeente veel waarde hecht aan flora en fauna op de
evenementenlocaties.
7. Kan het college toelichten hoe de huidige vergunningprocedures en het
evenementenbeleid zich verhouden tot de bescherming van Natura 2000-gebieden en
het Gelders NatuurNetwerk, specifiek met betrekking tot locaties zoals Ossenwaard en
Lentse Uiterwaarden, waar strijdigheden lijken te bestaan tussen evenementenplanning
en natuurbeschermingswetgeving en doelen?
De vergunningprocedure van de gemeente gaat niet over bescherming van natuur.
Specifiek bij de locaties Ossenwaard en Lentse Uiterwaarden handelen wij in de
vergunning niet anders. Wel geven wij in onze vergunning kaders mee voor gebruik van
groen in onze openbare ruimte. In onze locatieprofielen wijzen wij op de
verantwoordelijkheid van de organisator bij het beschermen van de natuur. Per
evenementenlocatie kunnen de kaders verschillen. Bij de evenementenlocatie Ossenwaard
Gemeente Nijmegen Pagina 5 van 7
betekent dit dat een organisator in bepaalde seizoenen geen evenement mag organiseren.
Wanneer de organisator zijn/haar verantwoordelijkheid neemt, dan is er geen sprake van
strijdigheid tussen de vergunningen en wetgeving.
8. Welke stappen heeft het college genomen of plant het te nemen om alternatieve locaties
voor grote evenementen (zoals die rond Koningsdag) te onderzoeken, die mogelijk
minder impact hebben op (Europees) beschermde natuurgebieden? Zo niet, waarom
niet?
Het kiezen van een evenementenlocatie is aan de organisator zelf. Wij denken mee in het
voortraject waar de organisator op een locatie rekening mee dient te houden en dat kan
per locatie verschillen. Wanneer wij een evenement niet geschikt vinden, op basis van de
kaders die wij omschreven hebben in het locatieprofiel, dan zoeken wij samen met de
organisator naar een alternatieve locatie.
9. Kan het college aangeven of zij bereid zijn de speciale status van evenementenlocaties in
of nabij natuurgebieden nader en concreter te beschrijven qua te beschermen belangen?
Zie hiervoor het voorbeeld van de gemeente Amsterdam die gebruik maakt van
locatieprofielen. Meer in het bijzonder heeft Amsterdam speciale spelregels opgenomen
over de bescherming van Flora en fauna die in het algemeen deel van deze
locatieprofielen staan (blz. 6).
Dit doen wij al, gezien het verschil in kaders tussen evenementenlocatie Ossenwaard en
evenementenlocatie Lentse Uiterwaarden. Wij hebben op dit moment geen algemene
paragraaf die geldig is voor alle locatieprofielen, wij hebben er voor gekozen dit te
omschrijven in de locatieprofielen van specifieke locaties. Daarnaast geven wij in onze
evenementenvergunning aan organisatoren algemene voorwaarden voor het gebruik van
de openbare ruimte mee. Ook hier wijzen wij op de verantwoordelijkheid van de
organisator om schade aan gemeentelijke bomen, beplanting, gras en bodem te
voorkomen en hoe wij hier als gemeente op toezien (door middel van een groenschouw).
Termijnen van aanvraag en vergunningverlening en rechtsbescherming
belanghebbenden
10. Een aanvraag om een vergunning voor een evenement als bedoeld in het eerste lid moet
worden ingediend niet eerder dan 16 weken en uiterlijk 8 weken vóór de datum van het
evenement. De burgemeester kan voor bijzondere en/of periodiek terugkerende
evenementen van de hiervoor vermelde termijn afwijken (artikel 2:24a
Evenementenvergunning, derde lid APV).
a. Klopt ons beeld dat de genoemde 8 weken zijn ingegeven door de vooronderstelling dat
er binnen 2 weken een vergunning kan worden verleend en gepubliceerd, zodat
belanghebbenden nog 6 weken hebben voor hun mogelijk bezwaarschrift en het
indienen van een voorlopige voorziening?
Nee de termijn van 8 weken is bedoeld voor het toetsen van de aanvraag en het ophalen en
verwerken van adviezen van diverse partijen. Het is niet reëel om de vergunning op een
dusdanig tijdstip te verlenen dat belanghebbenden bezwaar kunnen indienen en dat dit al
is afgehandeld voordat het evenement plaatsvindt. Dit duurt immers maanden. De
bezwaarperiode is al 6 weken en de afhandelingstermijn 12 weken. Indien een vergunning
verleend is, dan kan een belanghebbende via een voorlopige voorzieningprocedure bij de
bestuursrechter de vergunning aanvechten en het evenement tegenhouden. Daarmee is
rechtsbescherming gegarandeerd.
Gemeente Nijmegen Pagina 6 van 7
b. Is het weleens gebeurd dat een omgevings- en/of evenementenvergunning na het
plaatsvinden van het desbetreffende evenement wordt afgegeven? Zo ja, hoe vaak
in de periode 1-1-2023 tot en met maart 2024 en wat vindt u daarvan?
Wat betreft omgevingsvergunningen kunnen wij dit niet aangeven, want dit ligt bij de
omgevingsdienst, maar in de genoemde periode zijn er geen evenementenvergunningen
verleend na het evenement. De publicatie op overheid.nl kan een enkele keer wel na het
evenement pas plaatsvinden, omdat het twee werkdagen duurt voordat de vergunning
zichtbaar is.
c. Kan het college aangeven hoe vaak er in de periode van 1-1-2023 tot en met maart
2024 een evenementenvergunningaanvraag is ingediend, later dan uiterlijk 8 weken
voor het evenement?
Ja het is 34 keer voorgekomen dat een aanvraag later is ingediend dan 8 weken. Maar dit
kan dus ook gaan over één dag of enkele dagen.
d. Kan het college aangeven hoe vaak er in de periode van 1-1-2023 tot en met maart
2024 een evenementenvergunning is verleend korter dan één week voor (de opbouw
van) het evenement?
Ja er zijn 26 evenementenvergunningen verleend korter dan één week voor de opbouw van
het evenement.
e. Hoe kijkt het college in het licht van participatie van onze inwoners naar het feit dat
het technisch gezien mogelijk is dat de mogelijkheid tot bezwaar vóórdat het
evenement plaatsvindt in het geheel wegvalt of slechts een week tot enkele dagen
voor het evenement valt? Wat een afhandeling van bezwaar vóór het evenement zo
goed als onmogelijk maakt zonder een gang naar de rechter voor een voorlopige
voorziening? En voorts dat het voor de voorzieningenrechter hierdoor moeilijk wordt
een zorgvuldig besluit te nemen en rechtsbescherming te bieden? Zie ook deze
gerechtelijke uitspraak waarin de rechter overweegt dat: “Niet alleen ontneemt
verweerder door deze handelwijze verzoekers de mogelijkheid hun bezwaren goed
te onderbouwen, het is voor de voorzieningenrechter nagenoeg onmogelijk om een
inhoudelijk voorlopig oordeel te geven over de rechtmatigheid van de bestreden
vergunningen. Dit maakt het moeilijk voor verzoekers om rechtsbescherming te
zoeken en moeilijk voor de voorzieningenrechter om rechtsbescherming te bieden.
Dit rekent de voorzieningenrechter verweerder volledig aan.”
Bij het moment van vergunningverlening is de gemeente op de eerste plaats afhankelijk
van het moment dat een aanvraag wordt ingediend door de organisator. Hoe eerder een
aanvraag wordt ingediend, hoe eerder een vergunning verleend kan worden. Het is echter
niet altijd mogelijk voor organisatoren om heel vroegtijdig een aanvraag in te dienen. Ook
zij moeten met veel factoren rekening houden. De gemeente probeert zo snel mogelijk
vergunning- aanvragen te beoordelen, maar het proces moet ook zorgvuldig gebeuren,
gelet op de belangen die hierbij op het spel staan, waaronder de veiligheid van bezoekers.
In de praktijk wordt altijd voorafgaand aan het evenement beslist over een aanvraag.
De wet eist niet dat een evenementenvergunning (of een andere vergunning)
onherroepelijk moet zijn voordat deze gebruikt wordt. Dit zou in de praktijk ook zeer
nadelige gevolgen hebben voor een vergunning verkrijger, nu de termijn om een bezwaar
in te dienen zes weken is en vervolgens nog eens minstens 6 tot 12 weken voor een
afhandeling van dat bezwaar. De wetgever heeft daarvoor expliciet de mogelijkheid om een
voorlopige voorziening te vragen aan de bestuursrechter gecreëerd.
De uitspraak waarnaar u verwijst betrof een bijzondere casus waarin omwonenden al
meerdere procedures hadden gevoerd met betrekking tot evenementen op een locatie,
waardoor die gemeente op de hoogte was van de bezwaren die omwonenden hadden,
Gemeente Nijmegen Pagina 7 van 7
maar daar desondanks kennelijk geen rekening mee had gehouden. Dat leidde tot de
specifieke overweging van de voorzieningenrechter.
f. Kan het zo zijn dat een omgevingsvergunning vlak voor een evenement nog niet
afgegeven is omdat bepaalde informatie over bijv. natuuronderzoeken ontbreekt of
onvolledig is, en dan door de gemeente toch een vergunning voor het evenement
wordt afgegeven?
i. Zo ja, bent u het met ons eens dat dit zeer onwenselijk is?
Ja dit is mogelijk. Beide vergunningen staan los van elkaar en worden door 2 verschillende
instanties verleend.
g. Is het college bereid in de evenementenbeschikking het voorschrift op te nemen dat
de organisator de belanghebbenden moet informeren?
i. Zo nee, waarom niet?
ii. Zo ja, is het college bereid daar voortaan op te controleren? Zo nee waarom niet?
Ja dit is al het geval. In de algemene voorschriften voor een evenementenvergunning staat
al opgenomen dat de belanghebbenden geïnformeerd moeten worden.
h. Is het college bereid in de evenementenvergunning het voorschrift op te nemen dat
voor het verkrijgen van een evenementenvergunning een (onherroepelijk) verleende
omgevingsvergunning voorwaarde is?
i. Zo nee, waarom niet?
ii. Zo ja, is het college bereid voortaan pas een evenementenvergunning te verlenen
als de omgevingsvergunning (onherroepelijk) verleend is?
Nee, een voorschrift mag enkel aan een vergunning worden verbonden binnen het doel dat
de vergunning dient. Het in een voorschrift eisen dat andere vergunningen verleend zijn, is
in strijd met dat bestuursrechtelijke uitgangspunt. Die andere vergunning dient immers
andere doelen dan de evenementenvergunning. Het is aan het bestuursorgaan dat de
‘omgevingsvergunning’ moet verlenen om te handhaven als er wordt gehandeld in strijd
met de regels. Dit alles neemt niet weg dat in de voorbereiding van een
evenementenvergunningen en in de contacten met een aanvrager deze zoveel mogelijk
wordt gewezen op andere toepasselijke wettelijke regels.
En de gemeente is gebonden aan wettelijke termijnen. Het is daarom niet mogelijk om
andere vergunningverlening af te wachten.
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen
A.P.W. van de Klift H.M.F. Bruls
gemeentesecretaris burgemeester
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Eiwittransitie & Plant Based Treaty
Lees verderNatura 2000 gebied in vlekkenplan Vierdaagse
Lees verder